zomorodyadak-adv

باد لاستیکها را چطور باید تنظیم کرد

با این که باد کردن لاستیکها یک کار معمولی است، بیش از ان چه فکرش را بکنید برای ماشین اهمیت دارد ودقت در ان، رانندگی را ایمن تر ومصرف سوخت را به صرفه تر میکند. هرچه درجه فوت پرینت لاستیک (چسبندگی خودرو به زمین) بالاتر باشد ماشین در حین حرکت تعادل بهتری دارد.

 

 

 

1

 

 

قبل از شروع
برای فهمیدن حداکثر فشار باد لاستیک،  برچسبی را پیدا کنید که در کناره چهارچوب در طرف راننده قرار دارد. این برچسب اطلاعاتی در مورد حداکثر وزن قابل تحمل خودرو واطلاعاتی در مورد لاستیک را نشان میدهد. این اطلاعات در دفترچه نگهداری از خودرو توسط کارخانه سازنده خودرو نیز ارائه شده است. به علائم و کدهای درج شده روی لاستیک ماشین توجه نکنید، زیرا این کدها حداکثر فشار لاستیک را نشان میدهند وشما اطلاعاتی درباره فشاری که از طرف کارخانه سازنده خودرو پیشنهاد شده است در اینجا پیدا نمیکنید.

 


تنها با نگاه کردن در مورد کم باد یا پر باد بودن لاستیک قضاوت نکنید مگر در شرایطی که کم باد بودن لاستیک واقعا به چشم بیاید. برای فهمیدن میزان دقیق پوند بر اینچ مربع (psi) باید از ابزار تست فشار باد (گیج) استفاده کنید. سه نوع گیج فشار لاستیک در دسترس شما قرار دارد. انها عبارتند ازدیجیتال، اینترنال اسلاید (Internal slide) ودایل (dial). قیمتها متفاوت است؛ از 5 دلار برای یک گیج معمولی گرفته تا 30 دلار برای یک گیج دیجیتال که دگمه خروج هوا دارد و حتی سخن هم میگوید. همه گیجها کار را انجام میدهند، ولی نوع گیج را باید بسته به شرایطی که در ان هستید انتخاب کنید. از نظر ما، گیجهای دیجیتال ارزان در سنجش فشار دقیق ترند و دقت سنجش انها درحین کار طولانی تر است. اما به عقیده راستتر، مدیر اطلاعات لاستیک کمپانی Tire Rack، این گیجها در هوای سرد به درستی عمل نمیکنند.

 

 

 


به توصیه سازندگان لاستیک، برای دانستن دقیقترین درجه فشار لاستیکها، باید انها را زمانی چک کرد که سرد هستند. فشار لاستیک در دمای بیرون به ازای هر 10درجه حرارت کمتر یا بیشتر، یک پی اس ای (psi) تغییر میکند. در دمای گرمتر درجه psi بالاتر میرود. راستتر با تاکید بر پیدا کردن یک محل سایه دار برای چک کردن باد و باد کردن هر چهار لاستیک میگوید: لاستیکها سیاه هستند؛ این سیاهی باعث چه چیزی میشود؟ معلوم است! جذب گرما.

 


از نظر راستتر گرما در درجه psi نقش مهمی دارد؛ او میگوید: مناسبترین زمان برای چک کردن فشار لاستیکها پاییز و زمستان است. در این فصلها روزها کوتاه ترند و دما کاهش یافته است.

 


باد لاستیکها را صبح قبل از این که با ماشین جایی بروید چک کنید؛ چون رانندگی برای یک مدت طولانی فشار لاستیک را بالا میبرد. راستتر میگوید اگر مدت طولانی رانندگی کرده بودید و فشار لاستیکهایتان بالا رفته بود، باد لاستیک را خارج نکنید، چون این افزایش فشار به دلیل گرم شدن لاستیکها در اثر حرکت انها است.

 


دستورالعمل
1- ماشین را به جایی ببرید که سایه داشته باشد.


2- درپوشهای جلوگیری از ورود گرد و غبار را از روی والوها بردارید.


3- نوک گیج اندازه گیری فشار را در سوزن داخل  دریچه فرو کنید و برای مدت کوتاهی صبر کنید.


4- یک درجه باید روی گیج نمایان شود؛ اگر این درجه خیلی پایین یا خیلی بالا است- مثلا PSI85 یا PSI 1 است- باید مرحله قبل را درباره تکرار کنید و مطمئن شوید که نوک گیج به درستی روی والو وسوزن ان قرار گرفته.


5- اگر درجه نشان داده شده روی گیج بیشتر از درجه مشخص شده از طرف کارخانه سازنده بود، نوک گیج را داخل سوزن فشار دهید تا صدای خارج شدن باد را بشنوید. دوباره فشار را اندازه بگیرید.


6- اگر درجه روی گیج کمتر از حد مشخص شده از طرف کارخانه سازنده بود، نوک یک تلمبه را درسوزن قرار داده و تایر را باد کنید. در این لحظه باید صدای وارد شدن باد به تایر را بشنوید. اگر احساس کردید باد در حال خروج است، باید دوباره محل اتصال سوزن تلمبه و سوزن داخل دریچه را چک کنید تا مشکل را بفهمید.


7- بعد از اینکه لاستیک را باد کردید یا باد ان را خالی کردید، چند بار با گیج، فشار را اندازه بگیرید.


8- درپوشها را روی والو بگذارید. راستتر تاکید میکند گذاشتن درپوشها روی والو در هنگام رانندگی در زمستان ضروری است، چون اگر اب از طریق دریچه (والو) وارد شده و داخل تایر یخ بزند باعث پنچر شدن لاستیک خواهد شد.

 


وقتی در این شرایط قرار میگیرید، فشار لاستیک زاپاس را چک کنید. مطمئنا شما نمیخواهید لاستیکی که به جای این لاستیک گذاشته اید هم دوباره پنچر شود.
این دستورالعملها را در برنامه خود بگنجانید. این کار هم به نفع ماشینتان است و هم پولتان پس انداز میشود.

 

 

تلگرام مقالاات خودرو

اضافه کردن نظر

در صورت مشاهده موارد زیر نظر شما منتشر نخواهد شد.
1. استفاده از کلمات و واژه های نا مانوس مغایر با شرع و عرف.
2. توهین به قومیت، ملیت و زبان های کشور.

کد امنیتی
تغییر کد امنیتی