zomorodyadak-adv

خودروهای بی‌کیفیت چینی رقیب تولیدات داخلی اند؟!

خودروهای بی‌کیفیت چینی رقیب تولیدات داخلی اند؟!

با توجه به حضور گسترده خودروهای چینی در بازار خودروی کشور باید دید این تولیدات برای صنعت فرصت محسوب می شوند یا تهدید.

 

به گزارش آی زمرد و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ خیابان های شهر مدت هاست که میزبان خودروهای داخلی و برندهای معروف جهان است البته درکنار این تولیدات، نو رسیده هایی هم دیده می شود که توانسته‌اند بخش قابل توجهی از بازار خودرو کشور را به دست بگیرند و با عرضه محصولاتی مشتری پسند ، متقاضیان داخلی را به سمت خود جذب کنند.

 

گسترده شدن حضور خودروهای چینی در بازار کشور و عرضه محصولات نسبتا ارزان موجب شده تا تولید کنندگان داخلی که پیش از این رقیبی برای خود و محصولاتشان در بازار به واسطه دیوارهای تعرفه ای نمی دیدند کمی دچار تامل شوند.

 

چشم بادامی ها که برای بازار مصرف ایران از زمان تحریم ها همه جوره نقشه کشیده بودند حاضر نیستند از درآمد هنگفت این بازار چشم بپوشند و در این مسیر هم دست به هر اقدامی می زنند.

 

اما خودروسازان چینی برای داخلی ها حکم رقیب را داشته یا صنعت خودروسازی به واسطه حمایت های دریافتی برای خودش رقیبی در جهان نمی بیند؟

 

ساسان قربانی عضو شورای سیاست گذاری خودرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در مقطعی که محدودیت های بین المللی وجود داشت چاره ای جز این نبود که همکاری های صنعت خودروسازی در بازار چین متمرکز شود و چینی ها فرصت حضور در بازار ایران را پیدا کردند ولی به طور قطع با رفع این محدودیت ها شرکت های بین المللی صاحب تکنولوژی وارد این بازار می شوند و یک شرایط رقابتی ایجاد می شود.

 

وی در ادامه اظهار داشت: با ورود قدرت های صنعت خودروسازی خودروسازان چینی به این نتیجه می رسند که با محصولات بی کیفیت نمی توانند در این بازار ادامه حضور داشته باشند و این به نفع مصرف کننده نهایی خواهد بود و این شرکت ها دقت بیشتری در ارائه خدمات و خودروهای جدید به کار می برند.

 

قربانی در تشریح ورود صنایع خودرو سازی بین المللی برای سرمایه گذاری به کشور اذعان داشت: خودروسازان چینی سعی می کنند رقابتی تر وارد بازار شوند و فضای کسب و کار صنعت خودرورا نسبت به گذشته منطقی تر کنند.

 

این عضو شورای سیاست گذاری خودرو تصریح کرد: در حال حاضر حق انتخاب با صنعت خودرو کشوراست و میزان چانه زنی صنعت خودرو افزایش پیدا کرده است و شرکت های سرمایه گذار تلاششان برآن است که محصولاتشان بر اساس خواسته ایرانیان تولید شود.

 

وی عنوان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در همین خصوص رسما اعلام کرده که بازار ایران صرفامحلی برای فروش خودرو نخواهد بود و با این اعلام رسمی ،صنعت خودرو پیام شفافی را برای شرکا آینده صنعت خود فرستاده است.

 

**رقابت با تولید با کیفیت و قیمت مناسب معنا می یابد

 

بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن سازندگان قطعات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص حضور خودروسازان چینی در بازار ایران گفت: رقابت خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی فرصت قدرت نمایی را ازداخلی ها گرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه سطح کیفیت محصولات داخلی چندان مطلوب نیست و همین امر رقابت پذیری را بی معنا جلوه می دهد، افزود: چه خودرو چینی بی کیفیت و چه خودرو اروپایی و آمریکایی با کیفیت عرصه را برای خودرو سازان داخلی تنگ می کند.

 

شهریاری اظهار داشت: رقابت زمانی شکل می گیرد که بتوانیم تولید با کیفیت و با قیمت پایین داشته باشیم، این شرایط زمانی اتفاق می افتد که با خودرو ساز خارجی مشارکت داشته باشیم و این شراکت عاملی برای ارتقای تولیدات خودروهای داخلی باشد و محرک صادرات شود.

 

وی همچنین تصریح کرد: خودروهای چینی اکنون هیچ مزیتی برای کشورنداشته است بنابراین رقیب قدری محسوب نمی شود.

 

**کشور چین هم از تولیدات خودرو خود استفاده نمی کند

 

ابراهیم احمدی رئیس انجمن قطعه سازان اصفهان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان نیز اظهار داشت: بسیاری از برندهای خودرو چینی که با سر و صدای زیادی وارد بازار خودرو کشور شدند عملکرد مطلوبی نداشته و خیلی زود از هم پاشیده شدند و جالب اینجاست که در کشور چین نیز این خودروها خریداری ندارد.

 

وی ادامه داد:برندهای چینی رقیب قدری برای تولیدات داخلی ما محسوب نمی شوند وتاثیر محسوسی در بازار ایران نداشته اند که این امر از کیفیت پایین این خودروها نشات گرفته است.

 

خودروهای چینی شاید به زعم بسیاری از کارشناسان رقیب برای محصولات داخلی محسوب نشود اما تمایل مصرف کننده داخلی به خودرویی غیر ایرانی هرچند چینی می تواند زنگ خطری برای این صنعت باشد.

 

تلگرام مقالاات خودرو

برچسب‌ها:

اضافه کردن نظر

در صورت مشاهده موارد زیر نظر شما منتشر نخواهد شد.
1. استفاده از کلمات و واژه های نا مانوس مغایر با شرع و عرف.
2. توهین به قومیت، ملیت و زبان های کشور.

کد امنیتی
تغییر کد امنیتی